Autobasculantele articulate de la Hyundai CE - construite pentru a muta pământul
Hyundai Construction Equipment (CE) dispune de o gamă extinsă de echipamente grele pentru construcții și terasamente. Printre acestea regăsim și două modele de autobasculante articulate, HA30A și HA45A, cu sarcini utile nominale de 28 de tone și, respectiv, 41 de tone, care oferă combinația ideală pentru excavatoarele grele pe șenile HA800A L și HA1000A L și încărcătoarele pe roți mari HL975A și HL980A din aceeași gamă de echipamente.
Autobasculante articulate inovative
Hyundai CE a intrat pe piața autobasculantelor articulate cu două modele care folosesc un design și o tehnologie inovatoare și dovedite pentru a oferi o productivitate maximă și o mobilitate superioară pe șantier. Destinate popularelor clase de 30 și 45 de tone, modelele HA30A și HA45A sunt construite în jurul unui concept de tracțiune integrală permanentă pe șase roți, cu diferențiale cu alunecare limitată pe punțile față și spate și un diferențial longitudinal care poate fi blocat manual, pentru tracțiune maximă în cele mai nefavorabile condiții de șantier, pe terenuri dificile, pe tot parcursul anului.
Autobasculantele articulate de la Hyundai sunt proiectate cu un șasiu compact, care facilitează manevrabilitatea și cu un cadru șasiu spate înclinat și un diferențial frontal integrat în transmisia ZF, care permite un cadru de șasiu frontal mai scurt, având ca rezultat cea mai mică rază de virare posibilă și o stabilitate remarcabilă. Suspensia hidropneumatică de pe axa față independentă, cu control automat al nivelului, asigură în plus o rulare confortabilă, oferind totodată tracțiune maximă în condiții de teren dificile.
Inelul pivotant al articulației montat în fața punctului de articulare a șasiului, aproape de axa față, are ca rezultat o distribuție uniformă a masei către roțile din față în toate situațiile de conducere, pentru o stabilitate și o tracțiune sporite. Distribuția uniformă a masei permite operatorului să utilizeze diferențialele cu alunecare limitată cu o valoare de blocare de doar 45°, menținând tracțiunea la ambele roți din față chiar și atunci când se schimbă direcția.
Puntea tandem spate utilizează designul unei axe tip grindă portal cu un singur diferențial central și două transmisii cu angrenaje interne pe fiecare parte a vehiculului. Aceste reductoare tandem se rotesc în total cu aproape 40°, permițând oscilația maximă a punților spate pentru a menține contactul cu solul pe teren accidentat, asigurând astfel tracțiunea cea mai bună tracțiune din clasa sa. În plus, designul cu un singur diferențial central mărește garda la sol sub autocamion.
HA30A și HA45A sunt echipate standard cu un retarder hidraulic complet, combinat cu o frână de motor electronică. Acest sistem asistă frânele cu discuri umede răcite cu ulei pentru a obține o durată de viață extinsă de până la 15 000 de ore. O frână de parcare mecanică activată hidraulic menține vehiculul în staționare. Autobasculantele articulate sunt prevăzute cu un indicator de înclinare, cu protecție la răsturnare și cu funcția Body Over Centre of Gravity (Depășirea Centrului de Greutate al Caroseriei), pentru a ajuta șoferii la deplasarea pe teren accidentat și la bascularea benei.
Secțiunea spate înclinată a șasiului asigură distribuirea uniformă a sarcinii între punțile față și spate. HA30A are o capacitate a benei de 16,8 mc, care ajunge la 17,8 mc cu un oblon spate montat. Modelul mai mare, HA45A, oferă o benă cu capacitatea de 24,4 mc, care crește la 26,0 mc cu oblon spate. Ambele bene basculante pot fi încălzite opțional de gazele de eșapament ale motorului, pentru a preveni înghețarea și lipirea materialelor atunci când se operează la temperaturi mai scăzute. Opțional, sunt disponibile plăci de uzură montate pe suprafața de încărcare a benei, atunci când se transportă roci dure.
Un grup motopropulsor dovedit
Hyundai CE a dotat ambele camioane cu motoare diesel Scania puternice, conforme cu standardul EU Stage V. Modelul HA30A este echipat cu motorul DC9, cu supraalimentare, cinci cilindri și capacitate de 9,3 litri, care dezvoltă 375,36 CP (276 kW) și 1 876 Nm. Modelul mai mare, HA45A, este echipat cu motorul DC13, cu supraalimentare, șase cilindri și cilindreea de 12,7 litri, care produce 500,48 CP (368 kW) și 2 476 Nm.
Ambele motoare acționează cutii de viteze automate Tip-Tronic ZF cu opt trepte, cu retarder hidraulic integrat. Convertizorul de cuplu are posibilitatea de blocare în toate treptele de viteză, reducând consumul de combustibil și crescând eficiența. Viteza maximă de deplasare este de 55 km/h.
Rezervorul de combustibil, cel pentru AdBlue și sistemul standard de ungere automată pot fi accesate cu ușurință de la nivelul solului, pentru o siguranță sporită pe șantier. Capota motorului se rabatează în față pentru a permite accesul la filtre și la punctele de umplere, în timp ce întreaga structură a cabinei poate fi, de asemenea, rabatată spre partea din spate a autobasculantei, pentru a asigura accesul pentru reparații și întreținere.
Sistemul de monitorizare telematică Himate de la Hyundai este oferit standard, cu conectivitate prin satelit și GSM, pentru a putea fi utilizat pe cele mai inaccesibile șantiere de construcții și miniere din întreaga lume. Acest sistem permite clienților să monitorizeze de la distanță productivitatea, consumul de combustibil, avertizarea sistemului și starea de întreținere a mașinilor, reducând timpii morți neplanificați și îmbunătățind utilizarea flotei de mașini.
Confort și siguranță
Cu cea mai spațioasă cabină de pe piață, certificară ROPS/FOPS, autobasculantele articulate Hyundai se remarcă printr-o dispunere ergonomică a comenzilor, care sunt ușor accesibile operatorului așezat pe scaunul de înaltă calitate, cu suspensie pneumatică. Specificațiile includ un radio compatibil cu MP3 și Bluetooth, priză de încărcare USB, balustrade de siguranță pe toate părțile și un suport pentru picioare. În interiorul cabinei sunt disponibile multe spații de depozitare, cu loc pentru o cutie frigorifică/termică opțională și prize de 12V pentru mobil și alte accesorii. Un sistem complet de climatizare a cabinei este standard pe ambele modele, iar în cabină se remarcă un nivel al zgomotului interior de doar 72 dB(A), pentru un confort maxim pe parcursul zilei de lucru.
Capota înclinată oferă o vizibilitate excelentă spre partea din față a autobasculantei, iar geamurile mari laterale, culisante, sunt prevăzute la partea inferioară cu bare de mână. Un ecran LCD în culori, de 7 inch, furnizează informațiile primordiale de funcționare, oferind și un contor de sarcină utilă integrat, pentru a preveni supraîncărcarea și pentru a înregistra productivitatea. Funcțiile de diagnosticare sunt incluse în sistemul de monitorizare, iar operatorul poate verifica de la distanță nivelul uleiului hidraulic și al uleiului de transmisie din cabină. Un indicator de înclinare asigură operatorul că autocamionul este condus între limitele de siguranță, în timp ce o cameră de vedere spate integrată și multitudinea de oglinzi mari optim amplasate oferă o vizibilitate excelentă în toate direcțiile, atunci când se dă înapoi sub un excavator sau în zona de descărcare.
Cele două autobasculante articulate reprezintă primul semn vizibil al noii cooperări dintre Hyundai Construction Equipment Europe (HCEE) și Hyundai Doosan Infracore (HDI), de la achiziționarea afacerii Doosan de către Hyundai Heavy Industries Group. HCEE și HDI operează acum ca divizii separate în cadrul Hyundai Genuine, menținând structurile independente de management și rețelele de distribuitori.